Kundvagn

Kontakt

info@hallbusvin.se

Om Hallbus vin- och matresa till Kalifornien

Här berätter vi om Hallbus Vin- och Matresa till Kalifornien. Från söndag till fredag, mitt i skörden, noga utvalda vingårdar med karaktär, smakrik mat och andra häftiga upplevelser. Vi åker troligtvis hit igen 2017, hör av dig i tid så du får plats!

Fem dagar i september 2015, söndag 13 till fredag 18, gick Hallbus Vin- och Matresa till Kalifornien av stapeln. Vi hämtade upp resenärerna i centrala San Francisco och körde sedan dryga timmen till Sonoma. Solen strålade men Golden Gate bron var täckt med tjock dimma som är så vanlig just vid kusten här. Väl i Sonoma stad var det däremot sol och +30 grader. Incheckning på Sonoma Hotel, byggd lite i klassisk ”Vilda Västern”-stil som även stora delar av bebyggelsen i centrala Sonoma består av. Sonoma är litet, det mesta kretsar kring torget mitt i byn. En god middag med bra viner på El Dorado Kitchen avslutade dagen.

Dag 2 var det kyligare väder, knappt 20 grader och tyvärr lite molnigt. Men vad gjorde det när vi började dagen med en väldigt personlig guidning hos den lilla vingården Loxton Wines, just norr om Sonoma. Ett väldigt annorlunda vingårdsbesök där vi fick lära oss många tricks samt höra kul historier om hur man odlar vin! Provning av deras mycket bra viner avslutade. Loxton är särskilt bra på Syrah och Zinfandel. Både Napa och Sonoma var mitt i vinskörden. Det har varit mycket varmt i området så man plockar nästan enbart på natten. Både för att plockarna ska orka och för att inte druvorna ska börja spontanjäsa i korgarna när man plockar! Så vi såg en hel del trötta vinmakare som varit uppe hela nätterna!

Därefter långlunch på mycket charmiga bistrot Glen Ellen Inn i närheten av Loxton. Otroliga Rockefeller-ostron till förrätt följdes av en smakrik biff. Ett av resans bästa vita viner, Rombauer Chardonnay från Napa. Vi beslutade oss på plats att göra ett besök hos Rombaurer nu på resan! Familjeägda Kunde Wines var temat på eftermiddagen. Här blev det vinprovning av det mesta och det bästa högt upp på en kulle med härlig utsikt. Kvällen utan program, nog skönt för jetlagade resenärer.

Dag 3 soligt och skön svensk sommarvärme. Bussfärd till Napa Town och dags för tågtur med gourmetlunch i vackra restaurangvagnar från 1910-talet. Trerätters god mat med en entrecote på topp och bästa vin här var Duckhorn Merlot! Därefter in i bussen och spontanprovning på just Rombauer med det goda Chardonnay-vinet.

Dag 4 så en timmes färd norrut till norra delarna av Sonoma County, nämligen området runt Healdsburg. Besök på lilla vingården Rued i Dry Creek Valley, den ena av vingårdarna som är representerad i Hallbus Vinklubb. Vinerna lika bra som vanligt, hela sortimentet faktiskt. Vi fick en intressant rundtur i vinkällaren också. En hel del vininköp blev det här så klart! Vinprovning och långlunch på Francis Ford Coppola speciella vingård. Stort, pulserande och mycket Hollywood-inslag. Men vinerna riktigt bra, faktiskt bättre än vi upplevde dem senast. Lunchen blev äkta klassisk amerikansk hamburgare med massa tillbehör. Vi var nog ense om att hamburgerköttet var bland det godaste vi smakat. Fortsatt färd mot nordväst till byn Mendocino vid kusten. Hisnande slingrande Highway 1 sista biten! Övernattning på Western-inspirerade Mendocino Hotel.

Dag 5 tidig båttur för att leta val. Vindstilla men ändå mäktiga dyningar! Underbart med lite sjöliv men valarna höll sig borta. Sjölejon och delfiner såg vi i alla fall. Återfärd mot Sonoma med flera stopp längs vägen, först i Redwoodskog och därefter Roederer Estate i Anderson Valley i Mendocino County. Här är bland de svalaste vinområdena i Kalifornien och därför väl lämpat för att göra mousserande viner. Vi blev inte heller besvikna, Roederer gör topp Nya Världen bubbel. Rundvandring i mycket charmiga Healdsburg innan resans sista middag på Willi’s Seafood i Healdsburg. Ostrontema igen, här åt vi bland annat ostronplatå med mängder av olika sorter samt klassiska crab cakes.

Dag 6 och avslutning i topp. Värmen är tillbaka, nu återigen ca 30 grader och sol. Sovmorgon och därefter vingårdsbesök med avsmakningsmeny på St Francis just norr om Sonoma, andra vingården som är med i vinklubben. Många smårätter med ett matchande vin till varje - verkliga smakupplevser från ett gourmetkök och en av de mest prisvärda vingårdarna i Sonoma. Mest överraskande smakkombinationen var tomatsallad med basilikapannacotta och auberginpurée parad med en maffig Zinfandel. Sista vininköpen och därefter in i bussen för återfärd till San Francisco. Den här gången var det ingen dimma över Golden Gate bron utan staden visade sig i all sin prakt! Härlig avslutning på resan.

Bästa maten om man måste välja något var nog ostronen! Bästa vin är en jämn kamp men Rued Zinfandel, Rued Pinot Noir, Rombauer Chardonnay och Duckhorn Merlot var några av de bästa vi smakade. Bubblen överraskar också, från Roederer, Schramsberg och Mumm. Bästa Cabernet Sauvigno-viner eller Cab-blandning som inte kostar över 50 usd var nog St Francis.

Vi själva var väldigt nöjda med resan och alla resenärerna instämde! Maten generellt är riktigt topp, nog det bästa USA kan erbjuda och väl i nivå med bra mat från Italien och Frankrike. Alla restaurangerna höll verkligen den nivå vi eftersträvar på våra resor. Vintransporten till Sverige tar 5-6 veckor sjövägen, men kul att hämta ut sedan på förvalt Systembolag.

Hallbus Vin åker så klart tillbaka hit! Vi planerar att åka hit igen 2017 och då sätter vi upp resan som ”on demand”, dvs först efter att vi fått in preliminärbokningar – så är du intresserad så tveka inte att höra av dig! Vi nås som vanligt på info@hallbusvin.se eller 076-108 6544.